Bättre kan vi!

I början av året var vi åtta personer, när vi nu går in i ”det nya 20-talet” är vi tolv. Eftersom vi nu är fler än tio stycken och årets tillväxt hela 50% kommer våra prestationer belönas med en Gasell. I början av nästa år tävlar vi om diverse utmärkelser och om vi vinner kommer vi såklart berätta högljutt om det, för det är så det kommuniceras i vår bransch. Jag kan inte undgå att tänka; undra vem som egentligen bryr sig?

 

 

Vara små men verka som en stor

På kontoret med den konstanta korvlukten på Hälsingegatan 1 (vi hyrde kontorsyta av en delikatessbutik) genomförde jag vår första onboarding våren 2015 med Viktor Ekström, som är försäljningschef idag. Det var inte helt enkelt att berätta för någon annan hur man skulle göra, säga eller agera efter att ha drivit ett enmansföretag. Jag proklamerade ofta att ”vi är små, men ska verka som en stor” och det var en inställning som verkligen betydde något, det blev tidigt ett mantra att förhålla sig till. Nu snart fem år senare är vi betydligt mycket mindre små, men fortfarande behöver vi ofta verka som en större, eller? Hur mycket vi än har vuxit sedan den där dagen så är vi minimala i förhållande till våra kunder vilket dock, såklart, är naturen i att vara en byrå.

I samband med att jag skrev den här texten gjorde jag ett tappert försök att räkna ihop någon form av överslag på hur mycket pengar våra kunder omsätter tillsammans. Jag insåg snabbt att uppgiften var övermäktig så jag konstaterar istället att det rör sig om massor av miljarder. Med det sagt så betyder vår tillväxt ingenting i förhållandet mot våra kunder. Syftet med vårt lilla mantra var att sätta ord på vad vi som nystartad byrå upplevde att vi behövde göra för att inte verka som just en nystartad byrå.

 

Tror att de flesta håller med

Vi hade identifierat vårt segment i marknaden och vi hade en plan för hur vi skulle ta oss in och sedermera kunna växa. Vi skulle bara köra. Såhär snart fem år senare kan jag konstatera att mycket, som tur är, har förändrats men också att väldigt mycket är sig likt. Vi kämpar fortfarande dagligen med våra vassa armbågar för att nå längre, för att få fler och framförallt större uppdrag. Precis som alla andra.

Det är tuff konkurrens och det finns väldigt många duktiga byråer. Idag ser jag oss som en av dem, vi har många återkommande kunder och vi har differentierat oss framförallt genom vårt erbjudande. Vårt erbjudande ska vara bättre och vi ska vara minst lika bra. Jag är stolt över vad vi har presterat i många häftiga projekt och jag skulle vilja prata mer om det. Jag skulle också vilja veta mer, bli inspirerad och lära mig fler saker, om häftiga projekt som andra byråer gör. Jag vill tro att de flesta i vår bransch håller med mig om det, men det är förstås inte så det fungerar.

 

Lite som på skolgården

Mitt och Viktors mantra ”verka som en stor” känns som stora ledstjärnan i branschen men innebörden stämmer inte med vad vårt startup-motto från korvkontoret betydde för oss. Jag gillar det inte. Byråers kommunikation handlar mest handlar om att vara störst och ledande, att ha snabbast tillväxt med mera. Det är lite som på skolgården ”på nya 20-talet”, flest följare och likes är den som bestämmer.

Idag är vi på allvar etablerade och en respekterad spelare i branschen, vi växer i stadig takt och kampen om skolgården pågår för fullt. Å andra sidan är jag helt övertygad om att våra kunder kommer fortsätta jobba med oss för att de tycker om vår service och vårt erbjudande. Inte för att de är imponerade över vår tillväxttakt.

 

I vår bransch är vi kommunikatörer

Samtidigt, hade vi varit ytterligare en anställd 2018 hade vi fått en Gasell i år och det hade vi också basunerat ut med dunder och brak. Med all rätt, det är något jag hade varit väldigt stolt över. Det har varit en dröm sedan jag påbörjade den entreprenöriella banan. Man ska vara stolt över det man presterar men i vår bransch är vi ju kommunikatörer. Det måste kunna finnas en bättre mix av budskap, vi måste väl kunna kommunicera annat än att mer eller mindre bara slå på stora trumman?

Jag har länge pratat om att sätta kunden först, att skapa kundnytta och värde. Det var på många sätt det min krönika om tid handlade om förra året. Jag vill lyssna men samtidigt utmana. Jag vill respektera kundens budget men samtidigt skapa maximal effekt. Jag vill att dem ska se oss som deras absolut bästa medspelare. Kundnytta är vårt DNA och något som står överst på agendan varje dag. Jag vill, återigen, prata mer om det och framförallt vill jag höra mer om vilken nytta andra gör för sina kunder.

 

Innehåll våra kunder verkligen vill ta del av

I år har vi fått in en fantastisk medarbetare i Fredric Gustafsson som nu är vår marknadschef efter att ha varit konsult hos oss i många år. Det kommer stötta oss enormt mycket, både när det gäller vår egen kommunikation men framförallt för kunds räkning. Jag ser fram emot ett omtag kring vår egen kommunikation och prata ännu mer om uppdrag, destinationer och spännande koncept. Det är innehåll som våra kunder verkligen vill ta del av. Förhoppningsvis tycker fler att det är en bra idé och följer efter.

Det får helt enkelt bli nyårslöftet att skåla in om ett par veckor, redan nu visar jag vägen genom att inte tala om exakt hur bra det har gått för oss i år. För jag tänker; vem bryr sig egentligen?

P.S. Allt i ingressen stämmer.

***

När jag skrev min krönika för att summera 2018 pratade jag om tid och om hur jag upplevde att eventköpare ofta hamnade i ett vakuum där de fick betala alldeles för mycket för olika kreativa processer. Jag fick ta emot en del kritik för den krönikan av flera fakturerande tänkare som tyckte att jag minsann inte visste vad jag pratade om. ”It’s funny because it’s true” brukar man ju säga och jag hade aldrig skrivit det om jag inte hade fått den inputen från byråsökande eventköpare.

***

Under inledningen av 2020 presenterar vi vårt utvidgade arbete med hållbarhet, det är en gedigen profil där vi bland annat kommer göra dig som kund extremt medveten om vilken betydelse och påverkan olika val kommer ha. Som ett litet led i vår stora utveckling kan vi redan nu stolt berätta att alla våra företagsbilar numera bara drivs på el.

***

Jag är på riktigt stolt över vad vi åstadkommit under året och jag ser väldigt mycket fram emot 2020. Stort tack för 2019 till alla mina fantastiska medarbetare! Till sist önskar jag god jul och gott nytt år till våra kunder som fortsätter att utmana oss och till alla leverantörer som uppskattar att vi utmanar er!

 

TACK!

/Niklas Åström, VD & Grundare

 

Vill du veta mer?

+4670 – 818 27 88
niklas@konceptochevent.se

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Senaste artiklarna

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Feeling idag

Standard
Summer mode
Feeling green
×
+468 – 410 367 90
hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.