Livestreamat event
Bonnier News Sales Awards är ett årligt event som handlar om att hylla prestationer och insatser för Bonniers 400 medarbetare, där priserna delas ut på både individ- och teamnivå. 2020 års Awards var tidigare i år helt klart för genomförande, originaldatumet var satt till 26 mars men fick med kort varsel bokas om till 2021. Tillsammans med kund kände vi dock att vi behövde ställa om och ta fram en ny lösning som skulle engagera samt inspirera medarbetarna under just 2020.
Både digitalt och fysiskt – ett hybridevent
Under hösten skapade vi ett hybridevent på Oscarsteatern där gästerna kunde vara med antingen digitalt eller fysiskt. De medarbetare som var friska och ville delta, fick göra det, medan de andra medarbetarna fick följa den spektakulära TV-produktionen från valfri plats. Programmet blev förändrat från tidigare år och istället för ett dagspass fyllt med nya strategier och intressanta inspirationsföreläsare, följt av en kväll med middag och prisutdelningar, ändrade vi om upplevelsen och skapade ett format som kallades för ”Dag/Kväll”.
Oscarsteatern skiftade mellan dagsbelysning och kvällsbelysning. På ”dagen” var det likt tidigare år med intressanta presentationer om strategier, på ”kvällen” dimmades hela Oscarsteatern ner och hazerök utmynnades på scen, vår eminenta moderator David Sundin bytte kavaj och mood och därefter var det dags för prisutdelning. Vissa tog emot sitt pris på scen och en del fick sin utnämning via länk.
Hemsida för eventet, mailinbjudan och deltagaradministration
Precis som inför tidigare Awards arbetade vi fram en eventsajt från vilken all deltagaradministration sköttes. Mailinbjudan skickades ut, mottagarna anmälde att dem skulle deltaga via webben eller på plats, all information för eventet presenterades på sajten – både vad gällde Oscarsteatern och hur man streamade sändningen på bästa sätt. Vi arbetade med kundens profil för eventet för att bibehålla en röd tråd genom eventsajt, mailinbjudan, diplom och de övriga trycksaker som behövdes.
Positivt resultat för den digitala produktionen
Evenemanget blev lyckat då vi levererade en liknande upplevelse för både medarbetare som deltog fysiskt på plats, som för dem som kollade på produktionen digitalt. Den tekniska lösningen för eventet fick 9,1 i betyg av 10 möjliga av tittarna och det övergripande betyget för kickoffen hamnade på 8,9 av 10.
Aftermovie från livesändningen och Oscarsteatern
Vi filmade backstage under hela dagen och har sedan tagit fram en aftermovie där vi använder det materialet tillsammans med det viktigaste; hur snyggt det blev i livesändningen. Se filmen från livestreamingen nedan!