Livestream på kvällen
När pandemin slog till fick HP tänka om gällande sina fysiska möten då deras säljare vanligtvis jobbar i fält och genom besök i kundernas butiker utbildar och samtalar om HP’s produkter. När säljarna inte längre kunde göra kundbesök fick vi i uppdrag att täcka det behovet med en digital lösning och HP’s kund Elgiganten hoppade på omställningen. En ytterligare konsekvens av att inte kunna besöka säljarna i butik var att aktiviteten behövde ske efter arbetstid.
Afterwork genom TV-rutan
Som avsändare ville HP bjuda in till ett roligt och engagerande evenemang som deltagarna verkligen skulle se fram emot och allt landade i en digital afterwork som sändes från vår studio. Innan eventet skickades det ut ett AW-kit med snacks, dryck och rolig dekor för deltagarna att pynta sina personalytor med i respektive Elgiganten-butik.
En introvideo startade liveeventet
Sändningen rivstartades med ett snyggt intro som visade vilka orter de butikerna deltog ifrån. Det blev en start som, förutom att vara snyggt producerad, även signalerade ett rikstäckande deltagande. I själva sändningen deltog HP’s Trade Marketing Manager Shireen Selfelt tillsammans med produktansvariga representanter från både HP och Elgiganten. Under liveeventet presenterades de senaste HP- och Omenprodukterna, det snackades säljstrategier och bjöds på intervjuer och samtal med varumärkes-ambassadörer.
Interaktion och engagemang
Under livestreamingen hade vi även ”HP-väggen” där alla deltagande butiker fick se sig själva i livesändningen för att skapa en större delaktighet och gemenskap. Dessutom stod två olika quiz på schemat och såklart fanns det fina priser i potten.
Sammantaget blev det en lyckad produktion som genom den nya spelplanen möjliggjorde både en produktgenomgång och ett säkert sätt att umgås på i mindre grupper. Se mer från det digitala eventet i videon nedan.