Koncept & Events resa med Nacka Forum inleddes 2022 och sedan dess har vi genomfört sex stycken kampanjer i centrumet. Den mest omfattande satsningen är dock den årliga julkampanjen, som vi nu framgångsrikt arrangerat två år i rad. Det är detta evenemang som vi nu kommer att kika närmare på!
Arbetet startade i oktober när vi fick in briefen för årets jul. Här blev det direkt fullt fokus på att identifiera nya spännande ideér och lösningar för att inte upprepa fjolårets kampanj och dessutom gärna idéer som sticker ut från övriga centrumkampanjer. I november satte arbetet igång skarpt vilket betydde att vi hade knappa fyra veckor på oss att parallellt planera och förbereda hela kampanjen inför julstarten 1 december.
Vi ordnade kampanjfotografering med modeller, tog fram grafiskt material som anspelade på “En spektakulär jul” och planerade en hel digital julkalender med 24 luckor med lockande erbjudanden från butikerna i Nacka Forum. 20 av luckorna spelade vi in i vår studio och fyra på plats i varuhuset med intern programledare från oss på K&E.
Inne i centrumet byggde vi upp tre olika ytor som skulle nyttjas under kampanjen.
Dels tog vi fram årets Paketverkstas där medlemmar i Nacka Forums kundklubb kunde få sina julklappar inslagna hela december, rummet var inspirerat av en klassisk godisbutik och som vi byggde upp från scratch!
I Atrium byggde vi upp en kombinerad scen- och expoyta i hjärtat av centrumet som användes flitit under hela kampanjperioden till både event och pop-ups. Här valde vi också att beställa in teknik som var bestående under hela december månad.
Ytterligare en yta var Nacka Forums Christmas Lounge som fungerade som en plats där medlemmar kunde hänga, spela spel, spela olika instrument och bara ta det lite lugnt med en kopp varm choklad. Här erbjöd vi också en uppskattad garderobsservice till alla!
I planeringen ingick det också att varje advent anordna ett event i varuhuset och sen såklart även ett stämningsfullt Luciafirande i samband med prisutdelning av Årets Nackabo den 13 december. Utöver det utförde vi även två mindre aktiveringar under perioden. På plats kunde man också hitta Nacka Forums julklappsinsamling till Stadsmissionen.
Ett annat uppskattat inslag var det jultåg som åkte runt i Nacka Forum under hela december månad – det var konstant fullt av barn! Sist men inte minst hade vi en stor Pop-up truck som innan julen åkte runt under fyra dagar för att göra folk uppmärksamma på det stora julfirandet i Westfields olika centrum.
Då projektet var så stort och innehöll så många delar blev det också naturligt att K&E-teamet blev stort och innehöll många spetskompetenser. “Det finns inte en enda styrka som inte används från byråns håll i årets kampanj” säger Fanny Moilanen, projektledare för kampanjen. Vi har planerat, byggt, fotat, filmat, skrivit, designat, printat, och dessutom bemannat över 60 arbetspass med vår egen personalpool!
För att följa med en stund in i Nacka Forums Spektakulära Jul, kika in filmen nedan.
Tack Nacka Forum för förtroendet att återigen arrangera er stora julaktivering!