Gaudí, Tapas, Sol och Las Ramblas, javisst. Barcelona kallade och vi svarade.
Den 13-16 maj reste vi ner med 165 glada konferensdeltagare från företaget Fastighetsägarna Service till den älskade och vackra kuststaden Barcelona. De fyra flygplanen som flög oss till El Prat vibrerade av entusiastiska röster och uppspelta skratt när resan, som på grund av pandemin bokats om fem gånger sedan den skulle gått av stapeln 2020, äntligen blev av.
Och vilken resa det blev. Förutom en hel del konfererande, grupparbeten och teambuilding var det gott om aktiviteter på agendan.
Rooftop Party – snittar, tapas, spanska viner och takpool – första kvällen bjöd på en solig takterrass med tapasbuffé och utsikt över hela Barcelona.
Tapas Tour – en promenad på Barcelonas gator där det bjöds på lokala delikatesser på fyra olika spanska restauranger. Medan skymningen föll visade tourens guider vägen genom Barcelonas gator och delade med sig av både sina egna favoritdelar av staden samt berättade om de traditionella sevärdheterna.
Casa Batlló – rundvandring i Gaudí’s surrealistiska verklighet i det fantatiska huset på Passeig de Gràcia. Guidad rundvandring i det makalösa huset med avslutning på taket där både baren, utsikten och solen välkomnade oss.
Fàbrica Moritz – resans höjdpunkt, en awardgala med trerätters, underhållning, tävling och utdelning av utmärkelser hölls i Moritzfabrikens fantastiska lokaler. I det gamla ölbryggeriets flerhundraåriga stenvalv, bland pelare, kulörta flaskor och en spegelpyramid serverades gästerna mat och dryck medan Fastighetsägarnas egna Toast Master och Toast Madame bjöd på underhållning, dans, musik, tävling och överraskningar från en snurrande, rund scen i mitten av lokalen. Efter middagen blev det dans med DJ fram till småtimmarna och ett väldigt muntert och sammansvetsat team reste hemåt efter en fri förmiddag fylld av shopping, strand och lunch i den varma, spanska solen.
Sara Shalabi, projektledare för resan, hur känns det efter genomförandet?
”Jättebra! Det här är en kund vi arbetat med länge och det är väldigt roligt att få göra saker ihop med, och för, dem!”
Vad är utmaningen med ett sådant här projekt?
”Utmaningen med Spanien är att det är.. Spanien”, skrattar Sara. ”Spanjorernas kultur är ’manana manana’ och vi i Skandinavien är ju väldigt noga med tider, effektivitet och minutplanerade körscheman. Det gör att det inte alltid är helt enkelt att arbeta med spanksa företag och spanska venues etcetera”, säger hon och fortsätter. ”Den typen av kulturkrockar löser vi genom att ha täta dialoger med våra leverantörer i Barcelona och samtidigt jämka åt båda håll. When in Rome, du vet, när man är i Spanien får man ta det lite manana” ler hon.