”Det handlar ju inte om att det digitala mötet ska ersätta den fysiska träffen rakt av, utan att man får se det för vad det är – en helt annan grej.”
Tidigt på morgonen den 19 mars finjusterades de sista förberedelserna, efter en gedigen period av noggrann planering, för det som skulle bli The Show. Efter mycket arbete med koncept, planering och produktion skulle ett fokuserat och taggat gäng gå live med ett fullspäckat innehåll där paneldiskussion, föreläsning, tävling, matlagning och awards stod på agendan.
Kanske är det inget konstigt att förhoppningarna inför ett event som ska genomföras och upplevas i digital form, för första gången, inte är desamma som tidigare. Dels kan det vara svårt att veta vad man ska förvänta sig men främst när man länge varit van vid vad det fysiska mötet betyder och tillför i form av känsla, pepp och energi. Framöver kommer känslan vara en annan, det var precis de värdena som skapades och tillfördes när det var dags för Fastighetsägarna Service årliga kickoff, som enligt tradition produceras i samarbete med Koncept & Event.
Anna Birgersson, Chef Marknad, Hållbarhet & HR på Fastighetsägarna Service, fick frågan om det var självklart att genomföra kickoffen i digital version.
– Till en början var det inte självklart. Om jag ska vara ärlig var jag rädd att det inte skulle kännas meningsfullt. Men det visade sig att huvudsyftet, som var energi, landade precis rätt.
Hon fortsätter.
– Det gäller att ställa om och göra annorlunda, något som Koncept & Event verkligen hjälpt oss med. Vi har inte haft med oss det tänket tidigare. För det handlar ju inte om att det digitala mötet ska ersätta den fysiska träffen rakt av, utan att man får se det för vad det är – en helt annan grej.
Högt tempo och varierade inslag
Tillsammans med Koncept & Event skapade Fastighetsägarna Service en kickoff fylld med innehåll av den perfekta mixen och ett flöde som gav energi till deltagarna. Högt tempo, underhållning och flera olika typer av inslag kopplade till syftet visade sig vara ett framgångsrecept.
Niklas Åström, Creative Director på Koncept & Event, berättar om samarbetet med Fastighetsägarna Service.
– Vi har jobbat länge med Fastighetsägarna Service som kund och vi har lärt känna varandra väl. Jag upplever att vi på ett bra sätt vet vad de efterfrågar. Ett tydligt tecken på det var att det aldrig kändes som något onaturligt att planera en digital kickoff jämfört med en fysisk. Det är samma typer av kärnvärden som genomsyrar produktionen och kommunikationen ändå.
Förändring för både beställare och leverantör
Det gångna året har ställt höga krav på branschen att ställa om och anpassa koncept och innehåll, en utmaning som också påverkar beställarna i allra högsta grad.
– Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så här bra. Vi hade en bild av Nyhetsmorgon framför oss. Och så blev det ju! Nyhetsmorgon fast med snabbare tempo, säger Anna Birgersson, som också var programledare under dagen.
Sara Shalabi, projektledare från Koncept & Event på kickoffen, fyller i.
– Det var riktigt inspirerande att arbeta med den här produktionen. Målbilden ställde höga krav på innehållet och i ett så pass högt tempo under en livestream behöver verkligen allt klaffa in i minsta detalj. Men tillsammans är vi ett grymt team och vi levererade det vi ville, känslan efteråt är riktigt bra!
Hur upplevdes konceptet internt i efterhand?
– Allt fungerade jättebra, det såg ut som vilken TV-produktion som helst. Proffsigt och imponerande, säger Anna Birgersson.
Skulle ni kunna tänka er att göra fler saker i detta format även efter pandemin?
– Vi kommer absolut att fortsätta med digitala event. Det känns som att det är dit vi är på väg, och dumt att begränsa sig i att bara välja det ena eller andra. Det finns alternativ, svarar Stefan Younes, VD på Fastighetsägarna Service.
Efter att ha genomfört deras liveevent har Anna funderat på varför man lägger så stort värde i att ha ett fysiskt.
– Man måste fortfarande förtjäna uppmärksamheten på samma sätt. Jag skulle inte säga att man kan vara säkrare på att man har publikens uppmärksamhet fysiskt, allt hänger på om innehållet är bra, säger hon.
Om ni får sia om framtiden då? Vad är känslan kring avsaknaden av fysiska event?
– Just nu känner vi en längtan av att ses. Men den tror jag faktiskt kommer mättas ganska snabbt, eftersom vi nu har vant oss vid att ses mindre, svarar Anna Birgersson.
2021 var året då Fastighetsägarna Service för första gången genomförde ett digitalt evenemang tillsammans med Koncept & Event, men troligtvis inte det sista.