Nordens första Influencer Marketing Summit

 

Syfte:
Vår långvariga kund Ehandel och deras branschtidning Influens.se ville samla den glödheta branschen för influencer marketing med ett helt nytt event för marknadsförare och företag att lära sig mer om detta snabbt växande fenomen, och även nätverka med influencer-profiler.

Målsättning:
Att skapa det första officiella evenemanget för influencer marketing-branschen, att locka både företag och influencers som deltagare och skapa en mötesplats för dessa att nätverka samt utbyta kunskap och inspiration med varandra. Det övergripande målet med evenemanget var att marknadsföra Influens.se och stärka deras position som ledande branschtidning inom influencer marketing.

Utmaning:
Hur samlar man en ung, snabbväxande och ganska spretig bransch? Hur lockar man så väl företag som vill bredda sin marknadsföring med influencer marketing, och faktiska influencers vars inriktning och intressen är otroligt varierande? Eventet skulle bekostas av biljettförsäljning och monterplatser för betalande utställare.

Lösning:
I Quality Hotel Friends största eventlokal Strawberry Fields gavs utrymme för att bygga både två scener med biosittning framför, och en mässyta för utställare. Med hjälp av lokalens olika avskiljningsväggar utformades ytan för att både kunna hantera större föreläsningar på en stor scen med 500 sittplatser i ett eget rum och ett separat scenprogram på en mindre scen som delade yta med mässutställarna för att skapa en dynamisk miljö och möjligheten att erbjuda ett bredare program. Fika och lunch serverades i mingelform från bufféer för att optimera möjligheterna för besökarna att mingla med varandra och utställarna i pauserna mellan scenprogrammets olika pass.

Programmet lockade både marknadsförare och influencer-profiler då trendspaningar och inspiration blandades med matnyttiga föreläsningar om lagar och regler som branschen brottas med, allt levererat av erfarna aktörer som Skatteverket, Konsumentverket och stora företag som Meta och Bauer Media. Utställarplatser såldes till företag som på olika sätt ville nå ut till eventets besökare på antingen köpar- eller influencer-sidan.

Proffsiga humorduon Emil och Daniel Norberg, kända från både YouTube och TV, ledde deltagarna genom dagen som konferencierer på stora scenen, medan programmet på den lilla scenen modererades av branschexperten Johannes Gustavsson, författare av Sveriges första kurslitteratur inom influencer marketing.

Under eftermiddagen arrangerades Influens Awards, Sveriges första officiella tävling för influencer marketing-branschen, och 10 prestigefulla priser delades ut till profiler och initiativ som på olika sätt utmärkt sig under året. Efter en heldag av inspirerande föreläsningar och givande nätverkande med utställare och branschkollegor väntade en spektakulär AW med DJ, liveband, bubbel och kanapéer.

Utfall:
Det var en mycket lyckad lansering av Nordens första Influencer Marketing Summit, som lade grunden för att bli ett återkommande uppskattat event för att samla aktörer inom denna snabbt växande bransch. Stolarna var fullsatta framför båda scener under större delen av dagen och det myllrade av aktivitet i mässområdet där det var tydligt att många nya kontakter skapades och inspiration och kunskap utbyttes.

Bild- och filmmaterial producerat av Elin Nylund

”Stort tack Axel och Sofia, ni är stjärnor att jobba med! Jag vill också förmedla all feedback vi fått om att eventet flutit på bra och att alla saker som dykt upp under eventet löstes med bravur. TACK!

Tack för grym kväll och dag igår! Kulmen på ett fantastiskt samarbete under vår/sommar.
Det har verkligen varit ett nöje att jobba med er.

680

Antal gäster

20/9 2022

Datum

Quality Hotel Friends

Plats

 

 

 

 

Nyfiken?

Kontakta oss så berättar vi mer.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Feeling idag

Standard
Summer mode
Feeling green