Syfte:
Klarsynt har årligen en mässa där man samlar alla sina butiker och leverantörer under inspirerande förhållanden. Mässans syfte är både att föra samman butikerna och deras anställda från olika delar av Sverige, men även för att vidhålla och stärka relationerna mellan butiker och leverantörer. Initiativet ger leverantörerna möjligheten att presentera mer om sina erbjudanden, kommande kampanjer och sin produktkatalog.
Målsättning
Målsättningen med mässan är att både leverantörer och butiker ska stärka relationen, men även att butikerna ska få en bättre insyn i vad leverantörerna har för nya och kommande erbjudanden och verktyg. Att skapa en mässa med de rätta elementen, ger både leverantörerna och butikerna förutsättningarna att höja sin försäljning för den kommande tiden. Klarsynt som en stark aktör på marknaden vill alltid kunna leverera den nyaste och bästa upplevelsen för sina kunder.
Utmaning
Efter en tid med pandemin har mässan legat på is under en tid. Därför ville Klarsynt den här gången leverera en mässa som var mer upplevelse än tidigare. Lite av en kombination av mässa och kickoff.
Varken butiker eller leverantörer har haft samma chansen att nätverka, umgås, eller utbyta idéer, kompetens eller verktyg gemensamt på en samlad plats på flera år. Därför behövdes ett välorganiserat och detaljfokuserat upplägg med flera upplevelseinslag.
En annan utmaning för mässan är hur vi ska kunna skala upp den. Detta var något som vi började jobba med redan inför mässan 2019. Vi på Koncept & Event har för att kunna maximera mässans storlek och innehåll tagit fram en finansieringsmodell som kan liknas lite med ett joint venture.
Lösning
Koncept & Event valde tillsammans med Klarsynt att flytta mässan till en kanske inte helt traditionell plats – Visby. Där jobbade vi med ett koncept som gick i linje med platsen, en inspirerande miljö där vi kunde jobba med helt andra element än vad storstäderna eller större event-komplex kan erbjuda. Vi hade mässan på vackra Wisby Strand med dess fantastiska utsikt över Östersjön och vi hade även otrolig middag i en medeltidsruin.
Den ekonomiska lösningen låg i att vi skapade en plattform där både utställare och butiker kunde bygga sitt mässdeltagande med olika antal nätter, olika stora montrar, vilka delar man ville delta i osv. Detta gjorde att vi skapade intäkter utan att egentligen ålägga kunden några direkt ekonomiska risker. Allt byggdes med en vältajmad plan för när och hur vi kunde korrigera antal och innehåll till hotell, restauranger, mässbyggare osv.
Utfall
Det blev en fantastisk mässa fylld med glädje och lovord. Energifyllt program, en mässa uppbyggd i ett snyggt format samt middagar och sammanstrålningar utanför mässan mitt i hjärtat av Visby med alla unika element som staden har att erbjuda.
Koncept & Event byggde en unik plattform till mässan. För att både hantera inbjudningar, kommunikation och betalningsmetod för nästan 100 inbjudna butiker samt till över 30 leverantörer. Plattformen medförde att deltagarhanteringen blev mycket enklare, mer kontrollerad samt att kommunikationen gick ut på ett snyggt sätt.