146 599

  • Serverade gäster

Fika?

Hur kan vi hjälpa dig?

+468 – 410 367 90 hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Story: Det ”nya normala” borde inspirera oss till att vara mer nyfikna

Jag sitter på vår brygga på mina föräldrars landställe. Det är otroligt varmt. Men ändå en skön bris i mitt ganska så nyklippta hår. Det är ju ändå midsommar imorgon.

Iklädd i ett par slitna foppa-tofflor och blandade kläder från åren vi minns, tittar jag på min fru och fem månader gamla dotter leka en lek som går ut på att få den ena att skratta före den andra. Min fru misslyckas varenda gång. Det är ju omöjligt. Hon är ju bara för ”göllig”.

Mitt barn ÄR bäst

Nu när jag är fem månader in som förälder till mitt första barn och nästan samma tid på nytt jobb så kan jag inte sluta imponeras av den orädda nyfikenheten vår dotter har. Framför allt förstår jag nu efter ett och ett halvt år av pandemi, en konkurs senare, nästan ett år av arbetslöshet, nio månader som blivande förälder och fem månader som förälder vikten av att våga utforska möjligheterna och vara nyfiken. Alla föräldrar tycker väl att ”mitt barn är bäst”, och jag förstår känslan. Jag tycker dock att ”mitt barn ÄR bäst” för att hon hela tiden utforskar nya saker och är inte rädd att testa något nytt. Jag vet precis hur jag låter. Men låt mig vara.

Upplevt livet med och utan smartphones

Den äldre generationen i min omvärld kallar oss den illojala generationen. Vi byter jobb som vi byter underkläder. Det ska gå fort och vara nytt, annars tröttnar vi och går vidare till något annat. I vissa anseenden håller jag med dem. I andra inte ett dugg. Min generation är den sista generationen som kommer att ha upplevt livet med och utan smartphones. Det är min generations nyfikenhet som gör att det går framåt. Vår ständiga jakt på information och att lära sig mer (på gott och ont) driver utveckling. Driver förändring. Jag ser det drivet som en otrolig usp som jag kommer bära med mig och ha nytta av under hela mitt aktiva arbetsliv. Vi har ett annat djup och en annan förståelse för vad det innebär att vara utan den enorma informationskanal och det erfarenhetsutbyte man får. Allt man får lära sig. Alla möjligheter. Gräset-är-alltid-grönare-på-andra-sidan-jordklotet-man-borde-kanske-bli-inluencer och what not.

Störande positiv och säkert även naiv

Självklart finns det en baksida. Ett mörker över all den information, konstiga ideal, bensin till dålig självkänsla och idiotiska tankar. Det sprider sig som en löpeld. Vikten av att vara källkritisk, lära och utbilda sig är satt på sin spets mer än någonsin. Men jag ser det verkligen som en möjlighet. Jag väljer att se det, som det mesta jag ser i livet, som något positivt. Väldigt positiv, typ störande positiv. Det är jag det. Naiv i många fall, säkert. Men jag behöver vara naiv, utmana och se möjligheter. Både som nybliven pappa och i min roll som Creative Director.

Vara och verka ”där det händer”

Min bakgrund är ganska definierande till vem jag har blivit idag. Uppväxt och uppfostrad i en sång-, dans-, musik- och showfamilj så har jag i princip stått på scen i hela mitt liv och blivit väldigt bekväm i att vara och verka ”där det händer”. I och med att jag hela tiden pressat mig själv och blivit utmanad i min vardag, har jag alltid drivits av nyfikenhet och viljan att lära mig mer. Som effekt av den bakgrunden, märkte jag under mina tidiga dagar att den kreativa ådran fick mitt hjärta att dunka lite extra hårt. Bland annat har jag dansat på professionell nivå i ca 12 år, arbetat och varit signad som låtskrivare och producent på till exempel Sony/ATV där jag jobbat med ett flertal stora svenska artister. Under denna tid pluggade jag även till civilekonom med inriktning marknadsföring, något som jag skulle få nyttja så småningom.

Upptäckte det maffiga samspelet

När jag väl vände kapitel i mitt liv och började kika på vad jag skulle göra ”när jag blir stor”, fanns event och kommunikation nära till hands då min pappa drivit eventbyrå i nästan 30 år. Men som många andra ville jag testa min egen väg och började då som Concept Coordinator på Occasion, vilket är starten på den här nyfikna resan. Det var där någonstans som något nytt föddes inom mig. Där fick jag se hur den kreativiteten som jag alltid haft i mig kunde kanaliseras på andra sätt än bara i piano, gitarr, sång eller i koreografier. Där fick jag uppleva hur alla delar i ett projektteam (kreatörer, kundansvariga och projektledare) kunde lösa problem på helt olika sätt med olika förutsättningar. Framförallt märkte jag ganska fort att det var just konceptutvecklarna och kreatörernas roll, de som satte den röda tråden, som jag kände att; DET DÄR VILL JAG SYSSLA MED. Det var då jag upptäckte det maffiga samspelet mellan känslor, människor och kreativitet. Och jag ville skriva den storyn!

Kreativitet och problemlösning

Efter det hamnade jag på UMG där jag fick testa på allt mellan himmel och jord. Där fick jag slipa ännu mer på kvalitéer, som jag knappt visste att man behövde eller att jag hade, och träffa duktiga kollegor som inspirerade och lärde mig mer. Som jag sa tidigare, jag vill ju bara lära mig mer och mer hela tiden. Nyfikenhet är ett tydligt tema här. Efter ett par år fick jag chansen att ta steget och äntligen bli kreatör på fulltid på Perfect Noise (som sedan blev A Skillfull Crowd). Där fick jag äntligen ansvara för samspelet mellan kunder, kreativitet och problemlösning. Något som var otroligt givande och kul! Och nu är jag här på K&E som Creative Director & Head of Content Production och känner att jag, på en spännande plats i spännande tider, hittat rätt i min roll!

Hur kass verkligheten faktiskt kan vara

För att komma tillbaka till där jag började märker jag verkligen av, i den fas vi är på K&E nu, vikten av att våga ha en åsikt, ge sig an den åsikten och att våga misslyckas. Nyfikenheten och oräddheten för att misslyckas är det som driver utvecklingen framåt, speciellt i mörka och dåliga perioder. Det är kontrasterna som gör att man på riktigt uppskattar de bra perioderna, för då vet man ju faktiskt hur kass verkligheten kan vara ibland. Ett bra exempel på hur det har manifesterats tycker jag är under finanskrisen 2007–2008, precis när jag läste nationalekonomi på Stockholms universitet. Ur den enorma världssvackan vi befann oss i, trädde stora och nyfikna entreprenörer fram och gav oss Spotify, Airbnb och Netflix. Det hade ju inte skett om de inte hade vågat misslyckas.

Mycket roligare att vara nyfiken

Då kommer jag tillbaka till min generation igen. Den illojala generationen. Vi som byter jobb lika fort som vi byter underkläder. Gräset-är-alltid-grönare-på-andra-sidan-jordklotet-man-borde-kanske-bli-inluencer och what not. Den utvecklingen som skett och sker varje dag hade inte hänt om det inte vore så att vi inte nöjer oss. Att vi utmanar oss själva. Ser möjligheterna. Är nyfikna. Tänk om min dotter hade nöjt sig med att bara ligga ner på marken? Det är ju det som driver spädbarn till att utvecklas. Misslyckade försök på misslyckade försök. Varför ska vi som vuxna sluta att våga misslyckas? Mycket roligare att vara nyfiken. Vi borde bli inspirerade av barnens oförmåga att se utmaningar i något och fortsätta att vara nyfikna livet ut.

Premiera och möjliggöra nyfikenhet

Min största utmaning som kreatör är däremot att hitta inspiration. Jag blir inte inspirerad så lätt. Så jag misslyckas istället. Enklare att testa sig fram och därmed få lära sig mer. Då kan man hitta det komplexa i det enkla. Det djupa i det grunda. Arbetsgivare och varumärken borde därför premiera och möjliggöra nyfikenhet för det är just det som ser till att vi styr skutan vidare. Kanske inte alltid mot bättre, men ändå mot något annat. Ett ”nytt normalt”. Nu stoppade min dotter precis en sandig boll i munnen och grimaserar som man gör när man råkat dricka en skrivbordskall kaffe. Usch. Men hon är nyfiken i alla fall.

För att summera och komma till punkt i mina tankar så skulle jag säga; våga testa och, framförallt, våga misslyckas. Det är sällan man vet vad man vill och det tycker jag är det roliga. Det är mycket roligare att testa sig fram. Det är mycket roligare och spännande att checka av en lista på vad man inte vill. Då vet du det i alla fall! För i slutet av livet kommer du ha en lista som är otroligt lång och växt mer som person än på längden. För inte f*n behöver man vara lång för att komma någon vart. Det är något jag kommer att försöka inspirera min dotter att göra varje dag.

Nu är det dags för midsommar-cevichen. För man behöver inte alltid laga samma gamla vanliga mat.


Alex Rosta

Vill du veta mer?

+4670 – 608 06 07
alex@konceptochevent.se

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Senaste artiklarna

Gåvornas högtid – ta vara på de skattefria möjligheterna

24 november, 2021 / Det är mycket som ska hinnas med under de närmsta veckorna, inte minst att se till att dina anställda får en julklapp att glädjas åt. Förra året slopades tillfälligt företagsbeskattningen för gåvor upp till 1000 konor, i år dubblas beloppet och presenter för 2000kr blir skattefria för dina anställda. Väljer man som företag att kombinera den tillfälliga gåvan med årets julklapp kan man skattefritt ge sin personal julgåvor för 2500 kronor per person. Ett ypperligt tillfälle att visa personalstyrkan lite extra uppskattning för arbetet....

På ständig Utvecklingsjakt – möt Siri

11 november, 2021 / Siri anser att det alltid finns mer att upptäcka och lära sig och hon hoppas att hon aldrig känner sig färdiglärd. ”Kreativitet har varit den stora drivkraften i nästan hela mitt liv, så jag ser det som en självklarhet att det är så det kommer fortsätta att vara.”...

Från LIA till Fast Anställning – möt Andres

14 oktober, 2021 / Andres Zuniga gjorde sin LIA som Online Video Producer här på Koncept & Event. Tack vare hans förmåga att vara noggrann trots ett högt tempo, att han aldrig missar en deadline samt hans härliga attityd var det en självklarhet för oss att anställa honom när han tagit examen....

Platsannons: Vi erbjuder LIA-plats

27 september, 2021 / Nu erbjuder vi en givande och utvecklande LIA-plats för en student som är nyfiken, gillar att utmana, att utmanas och som älskar event!...

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Feeling idag

Standard
Summer mode
Feeling green
×

Vi bjuder på fika!

Vill du veta mer om Koncept & Event, söka jobb hos oss eller bara träffa vår vakthund Coco? Hör av dig så ses vi på en fika på vårt kontor!


  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
×
+468 – 410 367 90
hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.