146 599

  • Serverade gäster

Fika?

Hur kan vi hjälpa dig?

+468 – 410 367 90 hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

K&E 3.0 – strategin bakom vår omställning

När inget är som förr, vad gör man då? När grunden under fötterna som med hårt arbete lagts under så många år, rasar samman på bara en vecka, hur tar man sig vidare från det?

När man med all sin kunskap och erfarenhet försöker lägga en plan som inte ens hinner bli klar innan den måste ändras igen, hur hittar man en väg framåt då? I april, två månader in i pandemin förstod vi att vi inte bara behövde en bra idé, vi behövde en strategi.

Hela branschen funderade

Precis så var det faktiskt, vi hade under många veckor funderat och funderat, vi hade suttit samlade i teamet i olika kreativa möten för att försöka hitta en väg framåt. Vi tittade på vad andra gjorde, några byggde studio, vi funderade på om det var vägen för oss. Vi pratade om att göra konserter utanför äldreboenden, medan vi funderade var det någon annan som skred till verket. Vi pratade om att arrangera bilbiokvällar, vi lade ner den idén men då var det någon annan som gjorde det också. Hela branschen funderade ”vad ska vi göra nu?”.

Vi började producera igen

Vårt första inslag var konceptet Live & Dine, något som fick ett väldigt stort genomslag, i synnerhet PR-mässigt. Det syns än idag, vi har många kunder som fortfarande bokar konceptet antingen i sin helhet eller en variant på det. Vi ser också kollegor i branschen som oblygt kopierar konceptet. Utan Live & Dine hade vi nog inte klarat 2020 så bra som vi faktiskt gjorde, men inte för att de affärerna haglade in, det var snarare att det konceptet satte oss på rätt kurs igen. Vi började producera.

Efter några veckor kände jag att det här nog inte är vägen fram ändå, hur ska vi kunna omsätta ens i närheten av samma siffror eller försörja ett tiotal anställda genom att arrangera digitala cook-along-event? Här någonstans förstod jag att vi behöver en strategi som anpassar och utvecklar oss och vårt erbjudande till den nya tiden, inte en produkt eller en tjänst att sälja medan vi väntar på att allt blir som vanligt igen. Vi behövde en strategi, som på något sätt hjälpte oss att bli någorlunda långsiktiga, mitt i kaoset.

Början på en ny roadmap

I maj satt jag på Gotland och funderade, hur ska vi anpassa vårt team utifrån en ny verklighet som varken vi eller någon annan verkade veta något alls om? Sakta men säkert började en strategi ta form, den var långt ifrån glasklar, men det var ändå en roadmap framåt. Vi valde att kalla den för K&E 3.0 och den bestod av tre olika faser.

28 maj presenteras strategin för teamet, från presentationen finns bland annat följande citat; ”Live & Dine, jobba-hemma-kit, bil-bio etc. är absolut inte dåliga idéer, snarare väldigt bra kortsiktigt, men det är inte vår väg framåt” och ”Vårt erbjudande behöver vara mycket bredare, mer adaptivt, innovativt och modernt”.

Vi hittade en ny identitet

Vi rullade ut fas ett som mer eller mindre var perioden då vi skulle definiera vilken riktning vi faktiskt skulle ta. Vi satte upp nya och helt individuella mål baserat på strategin. Vi skulle etablera en förståelse genom hela teamet för att vi behövde förändra oss; som team och individuellt men också hela vårt erbjudande. Vi skulle tydligt definiera vilka spetskompetenser varje person i teamet hade för att bygga på dem och framförallt skulle vi fortsätta vara nyfikna och tillsammans göra oss redo för att faktiskt börja förändra oss.

Under juni producerade vi en hel del digitala projekt och vi började jobba med andra typer av kommunikationstjänster för våra kunder. I augusti byggde vi studion som började bokas på i stigande takt. Vi började hitta en identitet och det blev väldigt tydligt för oss att vi numera inte kan utgå från att vi är en arrangör av event utan snarare en konceptutvecklare som använder event (fysiska och digitala) som en av våra kanaler bland flera.

Triggern som tog oss in i andra fasen

I november kände vi att det faktiskt började bubbla lite om marknaden igen, fler ville investera i sin kommunikation och det blev allt tydligare att dem investerade i olika typer av innehåll, i flera olika kanaler. Vi började sälja podd-koncept och studioproduktioner i alla möjliga format och vi blev involverade i flera av våra kunders sociala medier på väldigt kort tid. Vi kände triggern som vi väntat på, vi hittade vår identitet, nu skulle vi inleda fas 2 – anpassningen.

Vi definierade exakt vad det nya erbjudandet var och hur vi skulle jobba för att fortsätta erbjuda en modern och effektiv tjänst som fortsatt speglade Koncept & Events DNA, men som var långt mycket bredare än innan. Vi plockade in nya kompetenser framförallt inom video- och innehållsproduktion. Nu var det kunskap, kompetens och utveckling på personlig nivå som gällde för att snabbt bygga ett starkt team kring vårt uppdaterade erbjudande.

Rekrytering och fler bitar på plats

Bitarna börjar falla på plats och efter jul fortsätter vi att rekrytera och plockade in en Digital Project Manager. Tisdagen den 16 februari genomför vi vår årliga vårkonferens där vi lanserar fas 3, som i praktiken är fasen som aldrig ska ta slut. Nu har vi ett team på plats som är mer förändringsbenägna och som har flera olika kompetenser, bakgrunder och personligheter än innan. Vi har tagit oss ann utmaningarna i att kunderna i princip helt slutade köpa vårt erbjudande och istället tagit ut en ny riktning där både gamla kunder men också väldigt många nya hittar till oss.

Framtiden är här nu

Koncept & Event är nu byggt för framtiden, det har varit ett tufft och obekvämt arbete för hela teamet men utan tvekan är vi ett starkare team idag än vi någonsin varit. Ett framgångsrikt strategiarbete har legat till grund för den här utvecklingen och jag är väldigt stolt dels över själva processen men framförallt över det jobb hela teamet gjort. Nu står vi med ett bredare erbjudande, en starkare grupp och vi är redo att fortsätta utvecklas i den ovissa tiden. För oviss är den, men den är inte längre ett undantag, det är framtiden som är här nu.

Vill du veta mer?

+4670 – 818 27 88
niklas@konceptochevent.se

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Senaste artiklarna

Story: Strategin bakom vår omställning

23 februari, 2021 / När man med all sin kunskap och erfarenhet försöker lägga en plan som inte ens hinner bli klar innan den måste ändras igen, hur hittar man en väg framåt då?...

Annons: Vi söker praktikant till vårt digitala team

12 januari, 2021 / Koncept & Event söker en praktikant till vår marknadsavdelning. Vi står inför en spännande, innovativ och utvecklande men också hektisk tid med uppdrag som skiljer sig mot vad vi är vana vid. Koncept & Event arbetar nu mycket med digitala evenemang......

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Feeling idag

Standard
Winter mode
Feeling green
×

Vi bjuder på fika!

Vill du veta mer om Koncept & Event, söka jobb hos oss eller bara träffa vår vakthund Coco? Hör av dig så ses vi på en fika på vårt kontor!


  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
×
+468 – 410 367 90
hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.