143 639

  • Serverade gäster

Fika?

Hur kan vi hjälpa dig?

+468 – 410 367 90 hej@konceptochevent.se

We’re hiring! Alltid.

Att anställa brukade för mig vara något som bara handlade om pengar och om vi hade råd. Idag är mitt tankesätt helt annorlunda och jag ser det snarare som att vårt primära syfte med att driva tillväxt är att kunna bli fler. Vi har lyckats bygga en liten maskin, när vi stoppar in fler duktiga medarbetare kommer det ut bättre och bättre resultat i andra änden. Det finns något väldigt fint med det, mer än bara att kronorna blir fler.

Viktor Ekström (Säljchef idag) hade under våren 2015 mer eller mindre tvingat mig att anställa honom. Vi kände varandra sedan innan, jag hade gått i samma klass som hans syster under gymnasietiden. Jag såg en hunger och en enorm vilja från Viktor att göra ett bra jobb, så han fick jobbet. Tillsammans kämpade vi på under våren och sommaren. Jag kommer ihåg Viktors första sälj mycket väl, en sommarfest på Sjöcaféet, som fortfarande är ett av stans bästa ställe för fester på sommaren.

En hel del evenemang senare hade vi lyckats skrapa ihop en omsättning på nästan 13 miljoner, mer än dubbelt så mycket som året innan. I januari 2016 anslöt anställd nummer tre, Nathalie Nikitin (Projektledare). Vi hade jobbat tillsammans mycket tillsammans då Nathalie var eventansvarig på Ahlbom Restauranger som var en leverantör till oss. Jag hade räknat noga men hade vi råd med en tredje anställd? Jo, det hade vi nog. Vi kör, tänkte jag. Med Nathalie som vår första projektledare fick vi avlastning och jag och Viktor kunde fokusera mer på kunderna samtidigt som Nathalie tog hand om projekten.

Ett knappt år senare stängde vi böckerna för ytterligare ett år, då hade vi gått från 13 till 22,5 mkr. På två år hade vi alltså lyckats öka omsättningen från 6 mkr till 22,5 mkr. Under julledigheten det året funderade jag på hur vi ska gå vidare. Jag tänkte på nytt, har vi råd att anställa fler? Denna gång fegade jag, jag vågade inte tro det. Jag tänker att vi ska konsolidera först, typ. Usch vad tråkigt, när jag tänker tillbaka på det.

Under det efterföljande året hade vi istället en praktikant som under årets andra halva även jobbade extra och det blev tillväxtmässigt vårt sämsta år såhär långt. Det var självklart inte praktikantens fel, som det nu lät som. Jag hade helt enkelt inte satsat, framförallt inte på människor. Jag hade prioriterat kassan före händer, fötter och huvuden. Som tur är förstod jag det i tid.

När vi påbörjade 2018 var vi 4,5 anställda (Fyra heltidsanställda och en konsult på deltid). När vi nu går in i 2020 kommer vi vara tolv personer på eventbyrån. Våren 2018 förstod jag vilken kraft det finns i människor. Det är egentligen ganska märkligt att jag inte förstod det innan, jag hade ju sett det på väldigt nära håll med mina två första rekryteringar.

Idag är vi en organisation på riktigt, vi har ett säljteam, ett projektteam, en marknadsavdelning, en operativ chef, och en helt galen kraft. Ibland är det svårt att hinna reflektera, men om jag funderar på var vi befann oss för tolv månader sedan och jämför det med vart vi befinner oss idag, så är det helt galet. Det har också speglat mitt sätt att utveckla företaget de senaste 18 månaderna. Fokus är att rekrytera, skala upp och växa mer. Min filosofi är att ju fler vi blir desto spetsigare kompetenser kommer vi ha. Jag vill inte att vi ska bli stora för sakens skull, jag vill att vi ska bli det för att vi ska kunna fortsätta att förändra branschen på riktigt, även på toppen. För att ta oss dit behövs kompetens.

Det är tydligt att vår kompetens har ökat i takt med att vi har anställt och vi kan ta oss an större projekt. Det ger energi som skapar en lust att fortsätta växa. För att testa gränserna och se hur bra det går att bli. Jag tror att jag idag kan bli så påverkad av spännande personer att det egentligen inte behöver finnas en plats för dem initialt. Jag tror att vi alltid kommer kunna göra plats för rätt person.

Väldigt symboliskt, men faktiskt helt sant – vi gjorde klart med en ny kundansvarig just idag då jag skriver detta. När jag befinner mig i en rekryteringsprocess är jag ganska velig, jag funderar och jag jämför. Både på kandidater och på vad det faktiskt är för kompetenser vi behöver. När vi väl kommer fram till ett beslut så känns det dock alltid väldigt bra. Så är magkänslan just nu, riktigt bra, och jag är laddad inför ännu en onboarding i vår.

Nu påbörjar vi processen att hitta ytterligare en projektledare. Anställd nummer tolv som stoppas in i vår lilla stora maskin, tänk vilken output vi kommer få. Nya infallsvinklar och nya kompetenser, det ser jag väldigt mycket fram emot. Tänk vad bra vi kommer bli!

Och till er; Emelie, Sara, Nathalie, Karro, Moa, Johanna, Fredric, Viktor och Robban, ni är grymma!

Vill du veta mer?

+4670 – 818 27 88
niklas@konceptochevent.se

Senaste artiklarna

Intervju: Moa Sarstedt, Project Manager

10 februari, 2020 / "Sex månader går verkligen snabbt, speciellt då jag kastades in i hetluften direkt i och med julperioden. Det var ca 80 julfester som skulle genomföras på ett fåtal veckor och ja, det var svettigt men också bra för det är så jag trivs och utvecklas."......

Årskrönika: Bättre kan vi!

19 december, 2019 / I början av nästa år tävlar vi om diverse utmärkelser och om vi vinner kommer vi såklart berätta högljutt om det, för det är så det kommuniceras i vår bransch. Jag kan inte undgå att tänka; undra vem som egentligen bryr sig?...

Story: We’re hiring! Alltid.

4 december, 2019 / Att anställa brukade för mig vara något som bara handlade om pengar och om vi hade råd. Idag är mitt tankesätt helt annorlunda och jag ser det snarare som att......

Vi söker Project Manager/Content Creator

2 december, 2019 / Vi söker nu fler personer som vill arbeta med oss på vår eventbyrå. Rollen som Project Manager/Content Creator innefattar bland annat att genomföra och utvärdera våra evenemang för både nya och befintliga kunder......

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Feeling idag

Standard
Winter mode
Feeling green
×

Vi bjuder på fika!

Vill du veta mer om Koncept & Event, söka jobb hos oss eller bara träffa vår vakthund Coco? Hör av dig så ses vi på en fika på vårt kontor!


×
+468 – 410 367 90
hej@konceptochevent.se