146 599

  • Serverade gäster

Fika?

Hur kan vi hjälpa dig?

+468 – 410 367 90 hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Vad är employer branding?

Employer branding är ett gammalt engelskt uttryck som även börjat användas flitigt i Sverige. Så vad betyder det? Employer branding handlar om hur ett företag uppfattas som arbetsgivare. Arbetet går ut på att skapa en trivsam arbetsplats med god gemenskap och så många nöjda anställda som möjligt; samtidigt som ett gott rykte sprids utåt. Lyckad employer branding ger positiva utslag på flera plan; bland annat i form av motiverade medarbetare och fler (bättre) ansökningar till er nästa tjänst.

Vill du bli mer attraktiv som arbetsgivare?

Utveckla er företagskultur och ert arbetsgivarvarumärke genom att visa upp för nuvarande, framtida och tidigare anställda hur grym er arbetsplats är. Employer branding handlar om just det. Att få potentiella talanger att söka till er eftersom ni i andras ögon är ett hetare alternativ än allt annat.

Vad personer hört, sett och upplevt av ert företag är det som bygger ert employer brand. Därför bör ni tänka på att sända ut budskap som ni vill att framtida medarbetare ska höra om. Gör ni detta på rätt sätt hjälper det er att attrahera och behålla framtida talanger.

Vi på Koncept & Event kan hjälpa er med employer branding i form av både fysiska event och digitala event. Att göra saker ihop höjer inte bara företagets värde utåt utan är även en stor och viktig del av era medarbetares trivsel.

Isaac and the soul company sprider energi

Stärk er med employer branding

Tänk på ett eller flera företag som du fattat tycke för lite extra, varför valde ni just dem? Det är inte omöjligt att anledningen är att de arbetat upp ett bra arbetsgivarvarumärke och förmedlat känslan och gemenskap i rätt kanaler.

Starkare arbetskultur och arbetsgivarvarumärke får man genom att sända ut rätt kommunikation till rätt målgrupp. För att kunna attrahera och behålla medarbetare idag måste ni som företag sticka ut och visa upp er på bästa sätt. Satsar ni inte på bra employer branding blir det svårt att konkurrera på arbetsmarknaden. Jobbsökare gör en noga research om de företag de kan tänka sig att jobba för. Kommunikationen utåt måste vara både trovärdig och verka attraktiv.

Sociala medier kommunicerar

Sociala medier är kanaler som i sig är mindre formella än vissa andra äldre alternativ, och är det självklara valet för att kommunicera employer branding. Visa upp er personal, er företagskultur, företagets ambitioner och annat som kan tänkas påverka potentiella nya medarbetare. Tänk på att personer som är intresserade av att söka en tjänst hos er kommer se över era sociala medier för att få fram en bild av er som företag. Idag vill man se hur det är att jobba på ett företag innan man tackar ja eller ens söker jobbet. Skulle man inte hitta någon bra eller värdefull information på varken webbplats eller i sociala medier kommer intresset vara svalare än i omvänd situation.

En annan viktig sak att komma ihåg är att idag måste det vara ÄKTA. Verkar det för bra för att vara sant leder det så småningom till misstankar, för att inte tala om att korthus tenderar att falla ihop med tiden.

Arbeta mot gemensamma mål

Employer branding hjälper er att få nya sökande talanger men även att behålla en god sammanhållning på ert företag. Mår era medarbetare bra på er arbetsplats och jobbar mot samma mål bör även sannolikheten att ni når era strategiska mål förbättras.

Content som rekryterar

Med bra content i form av professionella bilder och videos på er hemsida och sociala medier fångar ni era besökares uppmärksamhet. Använd Instagram och Facebook för att framhäva er personal och de event och aktiviteter som ni gör tillsammans. Det organiska är även en stor del av arbetet. Om man inte skapar en förväntan och längtan hos besökaren som är intresserad lär intresset försvinna fort. Ha en plan för hur ni fångar upp besökare som sett content med extra stark employer branding.

Sommar detaljer

Strategi för employer branding

Strategin för employer branding ska innefatta hela organisationen. Det är viktigt att er interna och externa kommunikation, HR och marknadsföring jobbar tillsammans.

  1. Hur arbetar ni med det idag?Har ni tillräckligt med bra content för sociala medier, webbplatsen, karriärsidan, annonser, medarbetarefilmer etc?
  2. Skapa en planSamarbeta med HR och sätt upp en processplan utifrån era behov, målgrupp och vad för mål och fokusområden ni har. Detta hjälper er att förstå vad som är viktigast för er organisation och vad ni och era medarbetare ska sträva mot.
  3. Förstå era medarbetareStäll frågor till era medarbetare. Fråga hur de upplever er som arbetsgivare och vad som gör att de gillar att jobba hos er. Våga även ställa frågor om det de tycker kan förbättras.
  4. Sätt upp KPI:er som hjälper er att mäta resultat.– Hur attraktiva ni är som arbetsplats

    – Vad personer förknippar ert företag med

    – Om era medarbetare trivs och är nöjda hos er

    – Trafik till webbplatsen efter rekryteringsannons

    – Rekryteringsprocessen – från annons till rekrytering

Genom att förstå hur ni ska arbeta med er personal såväl som ert arbetsgivarvarumärke har ni goda förutsättningar att skapa en bättre och mer omtalad arbetsplats.

Nya förväntningar mot arbetsgivare

Oavsett vilken bransch ni tillhör går det att skapa en viss känsla och budskap i ert content, som både attraherar och öppnar upp en nyfikenhet hos er målgrupp. Personer som söker jobb idag vet vad de söker hos en arbetsgivare. Det handlar om att investera i sig själv och sitt liv.  Satsa på era medarbetare genom att få dem att inse att de är viktiga för företaget. Ha högt i tak och låt alla komma till tals. Ha kul ihop genom events eller workshops. Och dela det ni gör i era sociala kanaler!

Vill ni ha hjälp med er employer branding? Kontakta oss här.

Vill du veta mer?

+468 – 410 367 90
hej@konceptochevent.se

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Senaste artiklarna

Story: Strategin bakom vår omställning

23 februari, 2021 / När man med all sin kunskap och erfarenhet försöker lägga en plan som inte ens hinner bli klar innan den måste ändras igen, hur hittar man en väg framåt då?...

Annons: Vi söker praktikant till vårt digitala team

12 januari, 2021 / Koncept & Event söker en praktikant till vår marknadsavdelning. Vi står inför en spännande, innovativ och utvecklande men också hektisk tid med uppdrag som skiljer sig mot vad vi är vana vid. Koncept & Event arbetar nu mycket med digitala evenemang......

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Feeling idag

Standard
Winter mode
Feeling green
×

Vi bjuder på fika!

Vill du veta mer om Koncept & Event, söka jobb hos oss eller bara träffa vår vakthund Coco? Hör av dig så ses vi på en fika på vårt kontor!


  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
×
+468 – 410 367 90
hej@konceptochevent.se
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.