Välkommen Calle Zai!

Calle Zai är namnet! Lägg det på minnet för att Calle kommer från och med nu “work his magic” på Koncept & Event som Creative Lead. Calle råkar nämligen vara en av de få utbildade upplevelseproducenterna i Sverige och nu är han äntligen hos oss! Calle började, som så många andra, redan under gymnasietiden med att planera event. Det startade med olika tillställningar på klubbar och krogar innan han sen hittade sin utbildning på LTU (Luleå tekniska universitet) där han under fyra år studerade till upplevelseproducent med fokus på att skapa kommersiella upplevelser. Den naturliga vägen fram efter skolan blev att arbeta fulltid med event runt om i Sverige och på den vägen är det! Låt oss snabbspola 15 år och se vem Calle Zai är idag.


Calle Zai

“Ett uppdrag jag minns extra väl är Winter Jam på Stadion i Stockholm. Det var 25000 personer i publiken, en massiv budget, livesänt på SVT, hundratals involverade medarbetare och hårt slit. Här någonstans förstod jag att det var det här jag ville fortsätta arbeta med”.

Kan du berätta lite mer om din bakgrund?
Jag har haft många roller genom åren som Producent, Projektledare, CAM och nu Creative Lead. Åren har gått så snabbt, 15 år inom det här yrket har snart passerat.

För några år sedan började jag fundera lite kring vad meningen egentligen är med att arbeta så mycket som vi gör. Jag bestämde mig för att ta en break och se vad man kan göra utanför jobbet. Det blev en långseglats runt jorden med min pappa. Jag var borta i fyra år. Omedvetet blev det kanske lite som en ”soul searching journey”. Vi kom tillbaka 2023 och jag hade landat i att jag älskar den här branschen – men vill inte vara för spretig i mina val kring kunder och uppdrag.

Jag vill fortsätta ha en kombination av utveckling och utmaning och arbeta kreativt med att bygga starka varumärkesupplevelser. Bygga starka case, inom de delarna jag vet att jag är bäst på och samtidigt tycker är roligast. Men vad är då roligast för mig? Mitt mål är nu att arbeta med varumärken och projekt som berör saker jag själv är intresserad av. Då blir det som att få arbeta fulltid med sin hobby och det tror jag är det som gör en lycklig på sikt – och då kan man använda uttrycket “rätt person på rätt plats”.

Lyckas man med det, få personer att känna att de utövar sin hobby på arbetstid, så har organisationen och bolaget bara en enda framtid utstakad och det är rak bäring mot framgång.

Hur kommer det sig att du är där du är idag?
Mitt arbete är omväxlande så jag tröttnar aldrig. Vi analyserar varumärken, sätter strategier och arbetar hårt med mycket “pappersarbete” tills den dagen genomförandet sker och man för första gången får se allt man planerat i fysisk form. Det får mig att må bra och adrenalinet som forsar fram i kroppen under utförandet är det häftigaste jag vet.

Omväxling förnöjer brukar man ju säga! Inget projekt eller dag är den andra lik. Jag kör aldrig en ”copy paste” utan att tweaka på det ena eller andra för att uppnå det bästa resultatet. Så därför passar det här yrket mig, det tillfredsställer mig. Det är föränderligt.

Vad har du för förväntningar på rollen och Koncept & Event som bolag?
Sky is the limit! Jag kommer att kliva på den här tillväxt- och utvecklingsresan som K&E är inne på och bidra med allt jag kan och lite till. Jag kommer vara en av de som fortsättningsvis pushar för att alltid bibehålla den lyhördhet som bolaget har idag samt driva på att fortsatta gå vår egen väg och lita på de vägval vi gör.

För det är faktiskt just det som gjort att jag fastnat för den här byrån. Den sticker ut i form av arbetssätt och metoder! I många fall är byråer stöpta i samma form och jag upplever inte att det är så här på Koncept & Event.

En av de större upptäckterna på kickoffen var alla medarbetares olika bakgrund och kompetenser. De är inte formade i den traditionella eventbyråmodellen! Alla kommer från olika arbetsplatser med olika erfarenheter, från alla typer av branscher och bolag med helt olika, nya synsätt, på våra utmaningar. Sätter man oss i ett och samma rum så får vi fram så mycket fler lösningar än om vi alla varit stöpta i samma form.

Vi tänker utanför boxen. I alla delar.

Nämn tre saker du är riktigt vass på.

Drivkraft, jag har ett starkt driv. Det är nästan sinnesjukt.
Kreativ, kanske inte i den traditionella bemärkelsen men väldigt kreativ åt det lösningsorienterade hållet.
Optimist ut i fingerspetsarna!

Har du någon drömkund och varför?
Min första dröm när jag satt bakom skolbänken var att jag ville projektleda OS. Det var verkligen högst upp på min lista. Men med lite mer erfarenhet i bagaget och en gnutta självinsikt så är det nog för mycket byråkrati för mig ändå. Men spontant, sport, där finns nog min drömkund, om vi ändå sitter och drömmer lite.

Det blir naturligt att jag drömmer om det där med att ha sportkunder för resultatet kan bli så jäkla bra då. Precis som det jag berättade om ovan med att kombinera min hobby med mitt arbete. Rätt person på rätt plats helt enkelt!

 

Senaste artiklarna

Nominerade i Gyllene Hjulet

25 mars, 2024 / Nominerade till Gyllene Hjulet! Koncept & Event har blivit nominerade som ett av fem bidrag till Årets Interna Event i Gyllene Hjulet. Vi tävlar tillsammans med Netlight med projektet ”For World S...

En trumvirvel för Anna Hansson!

13 februari, 2024 / “Jag mår som bäst under ett event när jag ser att klockan tickar ner för att snart slå live. Då står jag där med en känsla av att allt faktiskt skulle kunna skita sig, för att enbart några sekunder se...

Välkommen Calle Zai!

29 januari, 2024 / “Ett uppdrag jag minns extra väl är Winter Jam på Stadion i Stockholm. Det var 25000 personer i publiken, en massiv budget, livesänt på SVT, hundratals involverade medarbetare och hårt slit. Här någon...

Vårt content team, trender och 2024!

18 januari, 2024 / Innan året drar igång året på riktigt så vill vi veta lite kring trender och vad som bankar på dörren 2024. Hur väljer egentligen bolag att kommunicera idag? Vad önskar våra kunder ha hjälp med? Och v...

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Feeling idag

Standard
Summer mode
Feeling green